Kan een plantblad dat tussen stekker en stopcontact komt te zitten, gevaar voor eletrocutie opleveren (bij aanraken van de plant)?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Je zult het zeker kunnen voelen, maar echt gevaarlijk zal het (bijna !) nooit zijn.

Op de eerste plaats zit dat blad aan een plant vast. Die plant staat in contact met de aarde. In de meeste moderne installaties is een aardlekschakelaar geïnstalleerd. Die zal 'springen' waardoor weer een veilige situatie ontstaat.

Is geen aardlek aanwezig, dan hebben we nog de weerstand van het plantmateriaal zelf. Plant is zeker geen ideale geleider. De spanning die uiteindelijk je lichaam bereikt zal een stuk lager zijn en waarschijnlijk niet meer dodelijk.

Krijg je toch een flinke optater, dan is je eerste reaktie het terugtrekken van je hand. Bladeren zijn niet sterk. Dat zal je makkelijk lukken. Zodra je los bent is ook het gevaar geweken. Er is een verwaarloosbare kans dat in de korte tijd dat je onder spanning stond je hart van slag raakt en je aan een hart aanval overlijdt. Maar die kans is, vanwege die korte tijd, écht bijna nul.

Takken kunnen wel meer weerstand bieden tegen het losrukken, maar hout is een bijzonder slechte geleider. Die kan nooit gevaarlijke spanningen doorgeven.

Al met al is er dus nauwelijks een scenario waar sprake is van echt reëel gevaar. Toch blijft elektriciteit een verschijnsel om voorzichtig mee om te gaan. Als het te voorkomen is blijf er dan gewoon vanaf. Dat is altijd het veiligst !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"dan is je eerste reaktie het terugtrekken van je hand"
Je hand zal zichzelf terugtrekken doordat je spieren zich aanspannen, dat is geen bewuste reactie, ook geen reflex.
Door de 230V trekken alle spieren zich aan die er door beïnvloed worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij een schokje is het wel een pijnreflex
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Hangt er denk ik wel vanaf welke plant het is, als het een heel vochtig blad is dan kan het water dat erin zit wel voor een kortsluiting zorgen.
Voor de zekerheid zou ik het toch wegwerken daar. :)